Autora: Amalia López Acera, community mànager del SERVEF
Segons l’últim estudi de IAB-Spain 2016 un 81% dels internautes del nostre país utilitza xarxes socials, la qual cosa representa una mica més de 15 milions de persones. No obstant açò, són encara molts els que encara no tenen presència i als quins termes com a marca personal, reputació online, networking o LinkedIn els queden lluny i es pregunten si tan important és o no estar en xarxes socials per a valorar si el temps i l’esforç que van a a dedicar a aprendre com manejar-se els va a servir realment per a aconseguir una ocupació.
En el IV Informe de Infoempleo-Adecco s’assenyala que 9 de cada 10 empreses han utilitzat les xarxes socials per a cercar candidats, i no solament açò, sinó que el 71% de les empreses té pensat reclutar candidats a través de les xarxes socials durant l’any 2016, un 10% més que l’any anterior. Pel que tot sembla indicar que les xarxes socials van a tenir cada vegada més rellevància en la selecció de candidats i hem de tenir-les en compte si volem no solament cercar ocupació, sinó també aconseguir noves oportunitats professionals.
No obstant açò, hem de considerar una sèrie de qüestions per a no portar-nos a engany sobre les possibilitats reals que les xarxes socials ens ofereixen a l’hora de trobar una ocupació com per exemple:
1.- Estar en xarxes socials no et va a donar treball. Creure que només per obrir perfils en Twitter, Facebook o LinkedIn ens van a “ploure” les ofertes de treball, és estar equivocat. El que sí que és cert és que si no estem en elles tindrem menys possibilitats que ens isquen oportunitats.
2- Per estar en xarxes socials no vas a ser millor professional, segueixes sent el mateix que en el món offline. Moltes persones pensen que per estar en xarxes socials són millors professionals, com si el fet de tenir un perfil de *LinkedIn ja donara cert *status, però no és aqueixa la qüestió. Les xarxes socials són un mitjà per a mostrar el que saps fer, però si eres un mal professional seguiràs sent-ho per molta xarxa social en la qual estigues; encara que si eres un bon professional tindràs més possibilitats de demostrar-ho i de destacar sobre la resta.
3.- Segons com utilitzes les xarxes socials, així seran els resultats que obtingues. És a dir, que si utilitzes les xarxes socials per a parlar amb els teus amics de futbol o de l’última tafaneria del grup, no penses que vas a aconseguir oportunitats professionals. Si vols aconseguir objectius professionals hauràs d’utilitzar les xarxes socials de forma professional. I açò passa per valorar el contingut que compartim, la informació que incloem, o la foto que utilitzem en el nostre perfil, per posar algun exemple.
4.- LinkedIn és una mica més que un currículum estàtic. Moltes persones s’obrin un perfil en LinkedIn i emplenen el currículum com si fóra un currículum en paper, i encara que açò és necessari i important, més ho és el fet que hem de que tenir una presència activa en aquesta xarxa social. Participar en grups, compartir informació o generar contingut serà el que realment ens done visibilitat davant els membres de la comunitat, inclosos empreses i reclutadores.
5.- Si estàs en xarxes socials pot ser que no aconseguisques treball, però si no estàs serà molt més complicat. Estar en xarxes socials és com estar en internet, si no estàs és més difícil que et troben, i sobretot estaràs en desavantatge pel que fa a aquells que sí que estan i als quals poden trobar i contactar més fàcilment.
6.- No es tracta de tenir 1 milió de contactes, sinó d’aconseguir oportunitats reals. Les xarxes socials són una forma de poder contactar fàcilment amb persones i empreses, però l’objectiu no és acumular milers de seguidors o de *likes, per la qual cosa no cal perdre de vista que hem de provocar el contacte personal que és on es materialitzen les oportunitats, ja siga a través d’una entrevista o d’una trobada en un fòrum o jornada.
En definitiva, podem dir que tenir presència en xarxes socials no és alguna cosa que ens va a garantir aconseguir un treball, però si no estem en elles nostres possibilitats seran molt menors. És alguna cosa semblat a tenir un currículum en paper: el fet de tenir-ho no ens va garantir aconseguir un treball, però per descomptat que si no ho tenim serà més complicat el poder aconseguir-ho.